Debata

Autor: Barbara Litwa
Szkoła: Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego, Racibórz
Poziom edukacyjny: Gimnazjum
Obszary edukacyjny: Języki obce


 

Debata klasowa odbyła się 10 grudnia 2010 r. w klasie I gimnazjum o profilu piłkarskim. O idei programu i debacie klasowej nad Kodeksem 2.0 poinformowałam uczniów w formie „łańcuszka sms-ów”. Wysłałam sms do dwóch uczniów, wg listy z dziennika. Każdy uczeń, który otrzymał informację przesyłał ja do dwóch następnych. Ostatni odsyłali ją do mnie.

Uczniom bardzo podobal sie pomysl sms-owania z nauczycielem, jednakze sama debata na samym poczatku nie spotkala sie z cieplym przyjeciem. Uczniowie zastanawaili sie nad tym po co rozmawiac o czyms co zawsze robia i czego sie wystrzegaja czyli o czyms tak oczywistym. Przekonalam ich jak bardzo licze sie z ich zdaniem i ze planowanie jest waznym elementem tworzenia bo eliminuje zagrozenia i porazki. Gdy dodalam, ze po dokonaniu ustalen i zasad wspolnegokomunikowania sie w sieci bedziemy czesciej ze soba "klikac"- pilkarze zywo zaangazowali sie w dyskusje. Gdyz kodeks ma wplynac na nowa forme naszej wspolpracy - komunikacje metoda elektroniczna.

Poczatkowo debatowalismy o mozliwosci uczenia sie poprzez komputer, internet, sms-y, tablice interaktywne itp. Uczniowie mowili o programach z jakich korzystaja do nauki w domu i jakie stosuja nauczyciele w naszej szkole. Mateusz: " Ja dostalem fajny program pod choinke do nauki jezyka angielskiego, sa tam quizy i jesli sie ich nie wypelni w 60 % to nie przejdzie sie do nastepnego etapu." Szymon:"To jak jak kolejny level w grze." Krzysztof : " Mi sie bardzo podoba ten program z ktorego korzystamy na matematyce. Ja maty nie lubie ale chyba szybciej ja przyswajam. Uczniowie podali wszystkie metody i sposoby korzystania z sprzetu elektronicznego programow i oprogramowan jakie znaja. Facebook cieszyl sie najwiekszym powodzeniem.  Kolejny etap debaty wykazal, iz uczniowie doskonale zdaja sobie sprawe z mozliwosci utraty danych i ich kradziezy w sieci. Podali rozne przyklady z jakimi spotkali sie dorosli w ich otoczeniu. Obecni w czasie debaty uczniowie stwierdzili ze kopiowanie to kradziez. Rozgorzala zywa dyskusja na temat uzywania telefonow komorkowych w szkole i zapisu w naszym statucie. Mateusz stwierdzil, ze gdyby kazdy pomyslal jak korzystac z komorki nie naruszajac wolnosci osobistej kolegow i nauczycieli, tego zapisu by nie bylo. Na koniec uczniowie zobaczyli korzysci z dzielenia sie z nauczycielami, rodzicami i doroslymi swojmi umiejetnosciami. Kuba: "Pamietam jak kiedys pomoglismy pani od przyrody na przerwie uruchomic video. Potem raz w miesiacu rozpoczynalismy lekcje od krotkiego filmiku".

Debata byla podzielona na 7 czesci i po kazdej z nich zapisywalismy na tablicy do 3 najwazniejszych "mysli", ktore moglibysmy potem zamienic w zapis do kodeksu. Po zakonczonej debacie uczniowie glosujac wybrali najtrafniejsze stwierdzenia z debaty. Zostaly one zapisane na tablicy i przepisane do zeszytu z jezyka angielskiego. Uczniowie mieli za zadanie porozmawiac na Facebooku z 3 osobami kazdy na temat tych zapow w szczegolnosci z nieobecnymi kolegami.  

Przed debatą klasa została podzielona na siedem zespołów. Każda grupa liczyła 3 uczniów i jednego zglaszajacego grupe do wypowiedzi. Uczniowie debatowali nad głównymi zagadnieniami kodeksu 2.0 na forum. Przedstawiciele poszczególnych zespołów zaprezentowali swoje wnioski i spostrzezenia z zycia codziennego.  

Wnioski z debaty klasowej:

1. Zainstaluj na swoim komputerze oprogramowanie chroniące komputer(np. darmowy Avast)

2. Naucz się budować bezpieczne hasła i nie stosuj tych samych haseł do logowania do różnych serwisów (np. Allegro, Nasza-Klasa, Facebook), do każdego inne.

3. Chroń swoje hasła ponieważ są twoim podpisem w Internecie

3. Nie podawaj swoich danych osobowych (imię, nazwisko, adres, numer karty kredytowej, pinów) osobom, których nie znasz. Pamiętaj  bank i ci, którzy stosują prawo nigdy nie spyta o takie dane.

4. Pamiętaj o wylogowaniu ze skrzynki mailowej. Zawsze odznaczaj opcję, czy komputer ma Cię zapamiętać.

5. Nie korzystaj z bankowości internetowej w kawiarenkach internetowych i sieciach ogólnodostepnych

6. Nie ściągaj pirackiego oprogramowania, gier, filmów i muzyki z internetu  - szanuj pracę innych

7. Podawaj źródła informacji, nie podpisuj się pod pracą innych.

8. Korzystajmy z komputerów i internetu nie tylko na lekcjach informatyki.

Wszystkie proponowane zagadnienia zostaly poruszone na debacie klasowej. Uczniowie zobowiazali sie do kontaktu poprzez komunikator FB z kolegami i dyskusji z domownikami na temat stworzenia szkolnego kodeksu 2.0.


Uczniowie brali aktywny udział w debacie zorganizowanej 13.01.2011 r w naszej szkole. Tematy ktore byly na niej poruszane, omowione zostaly podczas debaty klasowej.  Uczniowie klasy I GF Tomasz Szymion oraz Piotr usiedli w pierwszym rzedzie i wypowiadali swoje przekonania. Poczatkowo byli przejeci i zaskoczeni slyszeli swoj glos przez mikrofon potem nabrali pewnosci siebie i odwarzyli sie czesciej zgaszac. Tomek najchetnieej mowil o tym czeo nauczyciele i dorosli moga nauczyc sie od uczniow. Jego wypowiedz zostala uzupelniona przez uczniow z innej klasy.  

Koncowa propozycja kodeksu:

1. Doceniamy nowe technologie i korzystamy z nich podczas nauki w szkole i po za nią.

2. Internet powinien nam służyć, a nie być przeszkodą ku wiedzy.

3. Szanujemy prace innych dbając o swoje prawa.

4. Komunikujemy się w granicach zdrowego rozsądku.

5. Mamy swobodny dostęp do TIK.

6. Internet może być niebezpieczny, dbamy o swoją prywatność.

7. Otwieramy Internet dla starszych pokolen.

Po debacie rozgożała w klasie dyskusja nad prawami autorskimi, gdyz  uczniowie, ktorzy nie byli obecni podczas wstepnych przygotowan w klasie, odnieśli je nie tylko do danych ściąganych z Internetu, ale także do zadań domowych. Natomiat uczniowie ktorzy byli obecni podczas debaty klasowej wytlumaczyli kolegom czym jest kradziez danych i ze oni tez moga byc poprzez wklejanie tekstu moga byc zlodziejami.


Zaloguj się