Debata

Autor: Maria Kulesza
Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 70 z Klasami Sportowymi, Gdańsk
Poziom edukacyjny: Szkoła podstawowa 1-3
Obszary edukacyjny: Informatyka


W programie wzięli udział uczniowie klasy trzeciej szkoły podstawowej. W październiku podczas w pracowni komputerowej zaproponowałam uczniom przygotowanie Kodeksu. Ponieważ byli to uczniowie klasy trzeciej informował ich ustnie. Celem projektu było wdrażanie uczniów do: umiejętnego korzystania z Internetu, do umiejętnego wykorzystania wiadomości z Internetu oraz zagrożeniami płynącymi z Internetu. 

Podczas realizacji pierwszego kroku moi  uczniowie postanowili stworzyć taki kodeks, który będzie wykonalny dla każdego. Będzie zawierał takie punkty, które przede wszsytkim będą nastawione na kształtowanie szacunku do innych przy korzystaniu z komputera. Ważne było też zasygnalizowanie uczniom zagrożeń, które mogą wynikać z korzystania z Internetu. Rozmawialiśmy równieżna temat jak można wykorzystać sieć w komunikacji szkolnej. Uczniowie pracowali w czterech zespołach po 6 osób. Dwa zespoły dziewczynek i dwa zespoły chłopców.


Debata klasowa była bardzo burzliwa, ponieważ uczniowie zdają sobie sprawę z tego, że jeżeli coś zostanie przyjęte do realizacji, trzeba to będzie wykonywać.

Głównie zajęliśmy się tematem: co to znaczy szacunek do osoby, jak to realizować, co czuje osoba, która jest nieszanowana, jak można takiej osobie pomóc. Uczniowie prawie jednogłośnie stwierdzili, że do szacunku ma każdy prawo, a z drugiej strony każdy ma obowiązek szanować innych. Wielokrotnie w rozmowach, pojawiał się problem, co zrobić w sytuacji, kiedy kogos nie lubimy, albo ktoś nas denerwuje. Dyskusja była długa i trwa do dziś. Wniosek był jednak jeden, że niezależnie czy kogoś lubimy czy tez nie mamy obowiązek szanować drugą osobę, a ona ma prawo oczekiwać od innych szacunku. Postulaty dotyczyły wprowadzania informacji do Internetu. (umieszczanie filmów, czy obraźliwych informacji).


Zaloguj się