Debata

Autor: Aneta Michalak
Szkoła: Gimnazjum Miejskie Nr 1, Sławno
Poziom edukacyjny: Gimnazjum
Obszary edukacyjny: Matematyka


1. Krótki wstęp. Na początku roku szolnego zostaliśmy poinformowani o propozycji wzięcia udziału w projekcie szkoły z klasą 2.0. Koordynatorem projektu została koleżanka Katarzyna Pokomeda, która od początku przewodniczyła całej tej akcji i pomagała przy realizacji kolejnych zadań. Początki jak zawsze były trudne, najpierw była rozmowa z klasami na temat projektu i zachęcenie ich do wzięcia czynnego udziałału. Dnia 6.12.2010 roku wraz z dwoma klasami przeprowadziłam debaty na temat kodeksu 2.0. O debacie klasowej -klasy zostały poinformowane na dwa tygodnie przed planowaną debatą. Te dwa tygodnie klasy miały czas na zaznajomienie się z programem klasy 2.0 i informacją o TIK, miały również za zadanie zrobienie plakatów na temat TIK. Klasa 2d miała do opracowania -tezę: "W naszej szkole jest swobodny dostęp do internetu". Jak można było się spodziewać uczestnicy debaty (23uczniów) większości stwierdziła że takiego dostępu niestety nie mają. Padały m.inn. takie argumenty: -brakuje swobodnego dostępu do komputera w czasie przerw, jak również w czasie pozalekcyjnym, -nie ma zajęć pozalekcyjnych z komputerem, jedynym momentem kiedy w szkole można korzystać z komputera w naszej szkole to lekcje informatyki, -uczniowie byli w większością głosów za stworzeniem w szkole tzw kafejki internetowej, gdzie każdy miałby swobodny dostęp do komputera i do internetu. Z następną klasą 2f (19 uczestników) debatowaliśmy nad 3 wątkiem kodeksu klasy 2.0. Tezą tej debaty było: "Nie kradniemy i nie dajemy sie okraść" -tutaj zgodnie cała klasa stwierdziła że dla własnego użytku korzysta z materiałów, gier, filmów, muzyki dostępnej w sieci. Uczniowie jednak wiedzą z czym może wiązać się bezkarne ściaganie materiałów z sieci stwierdziła, że powinniśmy odpowiedzio chronić swoje dokumenty, instalować programy antywirusowe i programy uniemozliwiające włamanie się do komputera innym osobom. Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że takie sytuacje maja miejsce nawet przy tak błachych sprawach jak wypracowania z języka polskiego, które to młodzież bardzo często ściąga i podpisuje swoim nazwiskiem. Zgodnie stwierdzili, że do każdej pracy w której posiłkowaliśmy się internetem powinniśmy dopisywać źródło, tzn. miejsce z którego czerpaliśmy wiadomości. W kolejnym punkcie debaty uczniowie dyskutowali na czym  polega  plagiat i po co uzywamy licencji.


Dnia 14 stycznia 2011 roku w naszej szkole odbyła się Debata szkolna nad Kodeksem 2.0. W trakcie debaty w ramach omawiania i dyskutowania nad kolejnymi punktami Kodeksu wyświetlana była prezentacja przygotowana przez uczniów klasy 2d nt. kolejnych punktów kodeksu. W debacie wzięły udział 3 klasy 2d, 2a, 3a, oraz przedstawiciele pozostałych klas naszej szkoły. Ogólnie debata wypadła bardzo dobrze -bardzo dobrze spisał się Marszałek -prowadzący debatę oraz poszczególne osoby biorące w niej udział. Podsumowując debatę uczniowie wypowiedzieli się na temat kolejnych punktów kodeksu i przedtawili swój punkt widzenia nt technologi komunikacyjno-informacyjnej. Przedstawili, co chciali by zmienić w naszej szkole, czego jest za mało, a czego w szkole nie chcieliby aby się pojawiło -m.inn. dzinnik elektroniczny. Dołączam kilka zdjęć z debaty i parę minut z rozpoczęcia debaty.


Zaloguj się