Szkolny Festiwal Nauki


Autor: Joanna Roszkiewicz
Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie, Konarzewo
Poziom edukacyjny: Szkoła podstawowa 4-6
Obszary edukacyjny: Nauki przyrodnicze


Co planujemy?

 

Plany
 
I Szkolny Festiwal Nauki
w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie 2009 r.
 
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie
Podczas zajęć lekcyjnych w klasach IV-VI planujemy wykonać ciekawe doświadczenia, projekty badawcze, eksperymenty o charakterze biologiczno-chemiczno-fizycznym, informatycznym, plastycznym itp. związane z podstawą programową. Poza podstawę wyjdziemy na zajęciach kół zainteresowań, gdzie już zaczęliśmy eksperymentować. Uczniowie będą motywowani do samodzielnego poszukiwania i proponowania oraz przeprowadzania doświadczeń, projektów, badań rozwijających umiejętności hipotetyzowania i wnioskowania.
10.06.2009 r. w Szkole Podstawowej w Konarzewie przeprowadzimy I Szkolny Festiwal Nauki, podczas którego przedstawimy prezentacje power point, postery opisujące nasze zmagania z projektami i zademonstrujemy ciekawsze doświadczenia, prace, projekty koła przyrodniczego.
Program festiwalu:
Wstęp, prowadzenie, prezentacja pomocy naukowych wykonanych przez uczniów - opiekun koła przyrodniczego p. J.Roszkiewicz
Tematy prezentacji:
- Jak dochodzi do próchnicy? - Joasia Kosińska kl.VI
- Wpływ zasolenia na rośliny? - p.J.Roszkiewicz
- Wpływ różnych substancji na krystalizacje - Adam Kaźmierczak kl.IV
- Wpływ substancji kwaśnych i zasadowych na barwę herbaty - Julia Gmerek kl.V i Bartek Kołodziejczyk kl.IV
- Dlaczego ciasto rośnie? - Karolina Soroczyńska kl.VI, Justyna Gruszczyńska kl.VI
- Nasi milusińscy - Michał Pawlik kl. IV
- Tlen podtrzymuje palenie - Joasia Kosińska kl.VI
- Złudzenie, iluzja? - Justyna Gruszczyńska kl.VI
- Teoria heliocentryczna Kopernika -  Paweł Litke kl.VI
Goście festiwalu: dyrekcja szkoły, rodzice, wszyscy uczniowie SP Konarzewo oraz nauczyciele
 
 
 
Joanna Roszkiewicz

Co zrobiliśmy?

 

Działania edukacyjne, projekty badawcze, eksperymenty
w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie
 
Zajęcia z przyrody i kółka przyrodniczego: "Kuchenne laboratorium" - J. Roszkiewicz
 
1. Jak sprawdzić czy na naszej skórze są mikroorganizmy? kl. VI
 
Sporządzenie pożywki stałej:
Żelatynę spożywczą rozpuścić w proporcjach podanych na opakowaniu zamiast w wodzie - w bulionie uzyskanym z gotowanego mięsa i wywaru z ziemniaków. Płyną pożywkę nalać na dno szalek Petriego (lub płaskich, szerokich słoiczków zakręcanych metalowymi wieczkami) i przykryć wieczkami. Następnie szalki owinąć w szary papier, a potem sterylizować w piekarniku nastawionym na 90°C poprzez wystawienie przez trzy kolejne dni po 30 minut na działanie wysokiej temperatury, która zniszczy mikroorganizmy i ich formy przetrwalnikowe. Należy przy tym uważać, aby zawartość szalek nie wylała się. Po zakończeniu ostatniej sterylizacji trzeba pozostawić pożywki w temperaturze pokojowej, aby zastygły. Do prezentacji potrzebujemy co najmniej 3 szalek z pożywką:
- jedna z nich będzie próbą kontrolną; pokażemy uczniom, że jest czysta. Należy zadbać o to, aby ta szalka cały czas pozostała zamknięta.
- drugą szalkę uczniowie mogą dotknąć umytymi palcami,
- trzecią - brudnymi.
Otwierane szalki zamykamy i owijamy ponownie papierem, gdyż w ciemności kolonie organizmów lepiej rosną. Hodowle trzymamy w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej lub w cieplarce. W ciągu około tygodnia z pojedynczych, niewidocznych komórek tworzą się kolonie bakterii i grzybów. Doświadczenie zostanie rozpoczęte na tej lekcji, a rejestracja jego wyniku na lekcji następnej.
Problem badawczy: Czy na skórze mieszkają bakterie?
Hipoteza 1: Skóra człowieka może byćśrodowiskiem życia wielu bakterii i grzybów
Hipoteza 2: Skóra człowieka nie może byćśrodowiskiem życia wielu bakterii i grzybów
Hipoteza 3: Napożywce, którą dotykaliśmy brudnymi rękami wyrosną kolonie bakterii i grzybów.
Cel doświadczenia: Zbadanie, czy skóra człowieka może być środowiskiem życia wielu bakterii i grzybów
Rysunek: patrz dodane pliki
Wyniki: W słoiczku A- bez zmian, brak kolonii bakterii na pożywce, w słoiczku
B niewiele kolonii bakterii, są bardzo małe, w słoiczku C-wiele, dużych kolonii bakterii.
Wniosek: Skóra człowieka jestśrodowiskiem życia wielu bakterii i grzybów. Hipoteza 1 i 3 okazały się prawidłowe.
Naczynia powinny być sterylnie czyste lub nowe
2.Jak dochodzi do próchnicy? (Działanie kwasu na muszlę małża). Kl. VI
 
Próchnica jest spowodowana bakteriami nazębnymi, które rozkładają resztki pokarmu wydzielając kwasy, te z kolei obniżają pH jamy ustnej i powodują rozpuszczanie szkliwa.
Instrukcja:
Przygotuj 2 muszle małża tego samego gatunku. Muszle są zbudowane z podobnych substancji co zęby. Następnie na jedną z nich nanieś kilka kropel octu (kwas). Zaobserwuj zmiany, przyłóż muszle polaną octem do ucha. Posłuchaj co się dzieje?
 
Problem badawczy: Jak kwas wpływa na szkliwo zębów?
Hipoteza: Kwas rozpuszcza szkliwo zębów.
Cel: Wykazanie, że kwas rozpuszcza szkliwo zębów
Rysunek: patrz pliki dodane
 
Wyniki: Muszelka B zaczęła się rozpuszczać, słychać było buzowanie.
Wnioski: Kwasy wydzielane przez bakterie, podczas rozkładu resztek pokarmu, rozpuszczają szkliwo zębów powodując próchnicę
 
3. Wpływ zasolenia na rośliny. Kl. VI
 
Materiał: liście pelargonii lub innej rośliny z tej samej rodziny, 4 probówki, woda destylowana, roztwory soli kuchennej: 1%,5%,10%
 
Do każdej probówki włóż po 1 liściu rośliny a następnie zalej roztwory trochę oliwy żeby nie dopuścić do nadmiernego parowania roztworu. Zaobserwuj po 3 dniach wygląd liści.
 
Problem badawczy: Jak sól wpływa na rośliny?
Hipoteza: Sól niekorzystnie wpływa na rośliny.
Cel: Zbadanie wpływu soli na rośliny
Wyniki: Liść w wodzie destylowanej nie zmienił się, jest tak samo zielony jak przed doświadczeniem, pozostałe liście zwiędły mimo, że ich ogonki były nadal zanurzone w roztworach. Dodatkowo na liściu, który był zanurzony w roztworze 1%soli widać kryształki soli.
Wnioski: Pod wpływem mocno zasolonego roztworu liście szybko więdną. Sól źle wpływa na rośliny.
 
4. Wpływ różnych substancji na krystalizacje. Koło przyrodnicze
 
Krystalizacja to jeden ze sposobów rozdzielania wody i soli.
Materiał: 1kg soli, 4 słoiki,4 sznurki, 4 kredki, woda, spirytus salicylowy, płyn do naczyń, olej, barwnik (najlepiej do napełniania drukarki)
Słoik nr.1:woda+sól
Słoik nr.2:woda+sól+spirytus salicylowy
Słoik nr.3:woda+sól+płyn do naczyń
Słoik nr.4:woda+sól+olej
Słoik nr.5:woda+sól+wkład do pióra
Problem badawczy: Czy na krystalizację mogą wpływać różne substancje?
Hipoteza: Na krystalizacje wpływają różne substancje.
Cel: Wykazanie wpływu różnych substancji na proces krystalizacji
Wyniki: Najszybciej krystalizacja zaszła w słoiku z wodą i solą oraz wodą, solą i barwnikiem. Proces nie zaszedł w słoiku z olejem.
Wnioski: Substancje dodane do roztworu krystalizującego mogą wpływać na tempo procesu. Olej blokował krystalizacje całkowicie, barwnik i spirytus przyśpieszał. W wyniku użycia różnych barwników można uzyskać kolorowe kryształy.
 
5.Wpływ substancji kwaśnych i zasadowych na barwę herbaty. Koło przyrodnicze
 
Instrukcja:
Przygotuj 4 szklanki, łyżeczkę, sodę, sok z cytryny i ocet, zaparz około 400cm3 herbaty (powinna mieć ciemny odcień). Ustaw na stole 4 szklanki - do każdej nalej identyczną ilość naparu herbaty (pół szklanki). Do pierwszej dodaj pół łyżeczki kwasku cytrynowego do drugiej łyżkę octu, trzecią zostaw do porównania, do czwartej dodaj pół łyżeczki sody. Obserwuj zabarwienie roztworów w szklankach
 
Problem badawczy: Jak kwasy i zasady wpływają na zabarwienie herbaty?
Hipoteza: Kwasy (ocet, sok z cytryny) rozjaśni herbatę a zasada (soda oczyszczona) spowoduje przyciemnienie herbaty.
Cel: Zbadanie wpływu substancji kwaśnych i zasadowych na zabarwienie herbaty.
Wyniki: Barwa w pierwszej szklance powinna zmienić się na bursztynową - charakteryzującą słabą herbatę, w trzeciej natomiast na ciemnobrunatną - charakterystyczną dla bardzo mocnego naparu.
Wnioski: Sok z cytryny i ocet będą obniżały pH herbaty a soda je podwyższy. Zawarte w herbacie pochodne taniny zmieniają barwę pod wpływem pH
 
6. Prosty hydrometr i jego działanie- doświadczenie zaproponowane przez ucznia
 z klasy IV
 
Instrukcja:
3 Słoiki litrowe,3 słomki, 3 kulki plasteliny, woda, sól, oliwa, łyżka stołowa
Do 2 słoików nalewamy wody (3/4 litra), 1 z nich odstawiamy a do drugiego wsypujemy ¾ szklanki soli i dokładnie mieszamy powstały roztwór, do słoika trzeciego wlewamy oliwy (3/4 litra). Tak przygotowane słoiki podpisujemy i odstawiamy. Przygotowujemy teraz słomki- każdej ze słomek zaklejamy otwór z jednej strony za pomocą niewielkiej kulki z plasteliny. Następnie do każdego słoika wkładamy po 1 słomce i hydrometry gotowe. Co wskazują?
Rysunek: patrz dodane pliki
Problem badawczy: Czy zanurzenie hydrometru zależy od gęstości cieczy?
Hipoteza: Zanurzenie hydrometru zależy od gęstości cieczy.
Cel: Zbadanie czy poziom zanurzenia hydrometru zależy od gęstości cieczy
Wyniki: W słoiku, w którym była woda z solą hydrometr (słomka z kulką z plasteliny) się wynurzył natomiast w słoiku z oliwą hydrometr był najbardziej zanurzony.
Wnioski: Hydrometr wskazuje nam gęstość cieczy. Im ciecz gęstsza tym hydrometr jest w niej bardziej zanurzony, im rzadsza tym bardziej się wynurza.
 
7. Wpływ detergentu na hodowle rzeżuchy. Kl.VI
 
Materiał:
6 kubeczków plastikowych, 6 płatków kosmetycznych, woda, nasiona rzeżuchy, 6 podstawek, 6 przykrywek, 5 litrowych słoików lub zlewek, płyn do naczyń i 6 zakraplaczy.
Zakładamy hodowle rzeżuchy.
Na 6 podstawek kładziemy po płatku i sypiemy po 15 nasion rzeżuchy. Do 1 kubeczka nalewamy wody a w pozostałych umieszczamy odpowiednie roztwory:
- litr wody + 2 krople płynu do naczyń
- litr wody + 3 krople płynu do naczyń
- litr wody + 4 krople płynu do naczyń
- litr wody + 5 krople płynu do naczyń
- litr wody + 6 krople płynu do naczyń
Podpisz kubki i roztwory żeby się nie pogubić.
Rysunek:
Problem badawczy: Jak detergent wpłynie na tempo wzrostu siewek rzeżuchy?
Hipoteza: Detergent przyśpieszy wzrost siewek rzeżuchy
Cel: Zbadanie czy detergent wpłynie na tempo wzrostu rzeżuchy
Wyniki: Zauważyliśmy, że siewki podlewane wodą z detergentem rozwijały się szybciej. Płyn do naczyń podziałał na nie jak nawóz.
Wnioski: Wraz ze wzrostem ilości detergentu w wodzie do podlewania nasion rośnie tempo wzrostu siewek. Detergent jest więc jak nawóz. To detergenty są „winne” eutrofizacji zbiorników wodnych.
 
 
8. Ciecze a przewodnictwo prądu. Koło przyrodnicze
 
Materiały: płaska bateria, żarówka, wyłącznik, przewody elektryczne, 2 gwoździe, naczynia z różnymi cieczami
Budujemy obwód wg schematu na schemacie:
Schemat:patrz dodane pliki
Przygotuj 3 ciecze: wodę destylowaną, wodę z solą i wodę z olejem i octem.
Zanurzaj kolejno gwoździe w różnych roztworach, obserwuj żarówkę i gwoździe. Możesz zmieniać odległość gwoździ od siebie w danej cieczy i obserwować zmiany.
Problem badawczy: Czy każdy roztwór przewodzi prąd elektryczny?
Hipoteza: Nie każdy roztwór przewodzi prąd elektryczny
Cel: Zbadanie, które ciecze przewodzą prąd elektryczny?
Wyniki: Zauważyliśmy, że roztwór wody z solą przewodził prąd czego dowodem było świecenie żarówki, a więc obwód był zamknięty. Gdy zbliżaliśmy do siebie gwoździe ciecz na nich zaczęła „buzować” a żarówka mocniej świecić. W pozostałych roztworach żarówka nie zaświeciła się.
Wnioski: Tylko w roztworze B żarówka zaświeciła się bo były w nim jony przenoszące ładunki w pozostałych brak było jonów, obwody były otwarte i żarówka nie zaświeciła się.
 
9. Elektryczna cytryna. Doświadczenie zaproponowane przez ucznia z klasy IV i koło przyrodnicze
 
Materiały: cytryna, 2 druciki z różnych metali (miedź, stal)
Poturlaj cytrynę po stole lekko dociskając. Wbij w cytrynę oba druciki blisko siebie, ale nie tak żeby się stykały. Po chwili dotknij językiem końcówek drucików. Co czujesz?
Problem badawczy: Czy cytryna może generować słaby prąd?
Hipoteza: Cytryna może generować słaby prąd
Cel: Zbadanie czy cytryna może generować słaby prąd.
Wyniki: Po przyłożeniu drucików wystających z cytryny do języka czuliśmy lekkie mrowienie.
Wnioski: Mrowienie języka świadczy o przepływie słabego prądu elektrycznego. Cytryna generuje słaby prąd, bo zawiera w sobie kwas organiczny. Jeden z drucików przyciąga do siebie ładunki ujemne a drugi dodatnie. Przyłożenie do nich języka powoduje zamknięcie obwodu i przepływ prądu elektrycznego.
10. Emisja filmu "Młodzi naukowcy". Koło przyrodnicze. 18.03.2009r.
Na kółku przyrodniczym obejrzeliśmy film o naukowcach, potem dyskutowaliśmy o stereotypie naukowca, o głównych bohaterach, o ich ciekawych zainteresowaniach, życiu i pracy.
11. Sprawozdanie - Dzień Wiosny w Szkole Podstawowej w Konarzewie 01.04.2009
Dzieci tego dnia przyszły ubrane wiosennie, kolorowo. Każda klasa miała wyznaczone zadania do wykonania. Dzieci pod opieką wychowawców podzieliły się na grupy odpowiedzialne za dane konkursy.
 
8:00-9:30
Zadania dla poszczególnych klas:
- „0”- III
 
- klasa IV
- klasa V
- klasa VI
 
Wszystkie klasy w międzyczasie przystrajały korytarze szkoły, klasy, gazetki kwiatami, motywami wiosennymi.
 
9:30-10:00
Spacer klas przez wieś z Marzanną, gaikiem, kwiatami, wiankami w celu poszukiwania znaków wiosny.
 
Konkurs szkolny na znaki wiosny odnalezione podczas spaceru; Znaki wiosny w mojej miejscowości (wybrana osoba z klasy spisuje znaki podawane przez klasę).
 
 
Trasy klas:
O, I- ul. Kościelna
II, III- ul. Kwiatowa
IV- ul. Stęszewska
V- ul. Poznańska do Os.25-lecia
VI- ul. Szkolna
  
10:00 Ognisko w szkole,pieczenie kiełbasek (najpierw kl. 0-III, potem IV-VI)
  
Podczas ogniska klasy prezentowały swoje prace, jury podało wyniki konkursów. 
 
Żegnaj Zimo, witaj Wiosno!
 
 Opracowała: Joanna Roszkiewicz
 
12. Dzień Ziemi - koło przyrodnicze 
 
Ziemia to nasza planeta. Żyją na niej ludzie, rośliny i zwierzęta. Ludzie jednak stworzyli zagrożenie dla całej przyrody. Często niszczą środowisko, w którym żyją. Ścieki z zakładów przemysłowych i gospodarstw domowych zatruwają wodę w rzekach i jeziorach. Dym z kominów zanieczyszcza powietrze. Wysypiska śmieci powodują skażenie gleby. A my oddychamy zatrutym powietrzem, pijemy zanieczyszczoną wodę, jemy żywność, która nam szkodzi, toniemy w śmieciach. W zatrutym środowisku chorują ludzie, giną rośliny i zwierzęta. Na szczęście ludzie zrozumieli, że niszcząc Ziemię niszczą siebie.
22 kwietnia świętujemy Dzień Ziemi. Ten dzień przypomina nam, że Ziemia, na której mieszkamy, potrzebuje ochrony i opieki. Po raz pierwszy Dzień Ziemi obchodzono w 1970 roku w Stanach Zjednoczonych i od tamtej pory na stałe wszedł do harmonogramu imprez w niemal wszystkich krajach świata. W Polsce obchodzimy go po raz 19.
W naszej Szkole postanowiliśmy uczcić święto Ziemi poprzez inscenizację pt. : "Śmieci mniej, Ziemi lżej!".
 
13. Dlaczego ciasto rośnie? Doświadczenie. Koło przyrodnicze
 
Materiały: pół butelki octu, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, balonik, łyżeczka, kartka papieru zwinięta w lejek
Przebieg: Do balonika wsypujemy 2,3 łyżeczki proszku do pieczenia, następnie naciągamy balonik na szyjkę butellki z octem i wsypujemy proszek do octu. Przytrzymujemy końcówkę balonika na butelce.
Problem badawczy: Dlaczego w piekarniku ciasto rośnie?
Hipoteza: Ciasto rośnie gdyż pod wpływem rozkładu proszku do pieczenia wydziela się gaz
Cel: Zbadanie czy podczas rozkładu proszku do pieczenia wydziela się gaz
Wyniki: Po chwili, od wsypania proszku do octu, roztwór w butelce buzuje a balonik napełnia się gazem zwiększając swoją objętość.
Wnioski: Balon napełniał się gazem wydzielanym z reakcji rozkładu proszku do pieczenia z octem. Gazem tym był dwutlenek węgla. Gaz ten spulchnia ciasto i powoduje, że rośnie. W piekarniku rozkład proszku do pieczenia zachodzi pod wpływem ciepła.
 
14. Nasi milisińscy. Koło przyrodnicze- zajęcia zaproponowane przez uczestników
 
Nasi milusińscy to cykl lekcji polegający na prezentacji przez dzieci swoich zwierzątek hodowanych w domu. Chętne dzieci przygotowały krótką prezentację na temat swojego pupila dotyczącą jego hodowli, wymagań pokarmowych itp. Uczniowie przynosili swoje zwierzątka do szkoły na zajęcia koła. Był: królik miniaturka i jaszczurki.
 
Projekty koła informatycznego - M. Miziej
 
15. Sprawozdanie z wiosennego konkursu fotograficznego. Koło informatyczne
 
W ramach kółka informatycznego uczniowie naszej szkoły postanowili zmierzyć się z fotografią cyfrową. Na zajęciach poznali podstawowe zasady fotografowania, a następnie wyruszyli w plener w poszukiwaniu ciekawych ujęć. Wszystkim spodobała się przygoda z aparatem. Niektórzy uczniowie zrobili nawet setki zdjęć.
Wspólnie wybraliśmy najładniejsze zdjęcia, które wysłaliśmy na konkurs fotograficzny zorganizowany przez Leszczyńskie Stowarzyszenie Twórców Kultury w Lesznie.  Teraz z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie wyników.
Opracowała: Malwina Miziej
 
Projekty koła historycznego, turystycznego, teatralnego. L.Nawrocka
 
16.Śladami Powstańców…
 
Dnia 20.09.2008r. dwudziesto dwu osobowa grupka uczniów ze Szkoły Podstawowej w Konarzewie wyruszyła po raz pierwszy na szlak turystyczny. Pomysłodawcą tego wyjścia była p Irena Jóźwiak, która zaproponowała zorganizowanie grupy chętnych dzieci. Wzięliśmy udział w VIII Powiatowym Rajdzie Turystycznym organizowanym przez PTTK Buk. Naszym celem było rozpropagowanie turystyki pieszej, ale też poznanie i uczczenie miejsc Pamięci Narodowej związanych z obchodami 90 rocznicy Powstania Wielkopolskiego.
  Z drobnymi perypetiami, ale zadowoleni dotarliśmy na metę do Niepruszewa. W miejscu poświęconym bohaterom narodowym zapaliliśmy znicz i już w drodze powrotnej myśleliśmy o następnym wyjściu na szlak turystyczny.
  Składam serdeczne podziękowania rodzicom, którzy pomogli nam w zorganizowani drogi powrotnej dla naszych młodych turystów.
Lidia Nawrocka
17. Konkurs na bajkę- klasa IV
 
Dnia 10.03.2009r. w Szkole Podstawowej odbył się finał konkursu dla klasy IV na najciekawszą bajkę. Wyróżniono: Dagmarę Przybylską, Adrianne Bartkowiak, Adama Kaźmierczaka, Bartłomieja Kołodziejczyka.
Wszystkie wyróżnione osoby otrzymały dyplomy oraz nagrody książkowe. Dodatkowym wyróżnieniem było osobiste odczytanie swojej bajki najwierniejszym słuchaczom jakim okazali się uczniowie „zerówki”.
Lidia Nawrocka
 
18. Kolejny raz śladami Powstańców....
 
Już po raz drugi, 5.10.2008r., kilkunasto osobowa grupka uczniów ze Szkoły Podstawowej w Konarzewie wyruszyła na szlak turystyczny. Tym razem udaliśmy się do Porażyna na XXIX Jesienny Rajd zorganizowany przez PTTK Buk. Przemierzając zakamarki okolicznych lasów poznawaliśmy historię generała dr Józefa Grobelnego, jednego z Powstańców Wielkopolskich. Naszym celem było też uczczenie miejsc Pamięci Narodowej związanych z obchodami 90 rocznicy Powstania Wielkopolskiego.
         Na mecie w Porażynie zostaliśmy gorąco powitani, a uczniowie z wielkim zapałem przystąpili do udziału w różnych konkursach, między innymi z wiedzy o patronie rajdu oraz przyrodniczym. Zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy do domów myśląc już o następnych wyjściach na szlak.
Lidia Nawrocka
 
 
19. Śladami Powstańców Wielkopolskich
 
Dnia 17. 12. 2008r. uczniowie Szkoły Podstawowej w Konarzewie wyjechali na wycieczkę do Poznania Śladami Powstańców Wielkopolskich. Wyjazd ten był nagrodą dla tych wszystkich uczniów, którzy zaangażowali się w realizację projektu dotyczącego upamiętnienia 90 – tej rocznicy wybuchu, jedynego zwycięskiego, powstania na ziemiach polskich. Uczestnicy mogli zobaczyć wszystkie strategiczne miejsca ważne dla tego zrywu narodowego i dowiedzieć się wielu ciekach informacji od przewodnika.
Wszyscy serdecznie dziękują za sfinansowanie tego wyjazdu.
Lidia Nawrocka
 
20. Jak obyczaj stary każe…
 
Już tradycją stało się, że uczniowie Szkoły Podstawowej w Konarzewie przygotowują dla swoich kolegów kolędę bożonarodzeniową. W tym roku byli to uczniowie klasy IV.  Dzień przed zakończeniem zajęć prze przerwą świąteczną, wędrują po klasach głosząc dobrą nowinę i składają serdeczne życzenia wszystkim dzieciom i nauczycielom. Ze swej strony dziękuję tym wszystkim rodzicom, którzy zaangażowali się w pomoc podczas przygotowań do tego starego zwyczaju.
Lidia Nawrocka
 
21. Lekcja historii w klasie IV…
 
Każda lekcja może być ciekawa!! Najciekawsza jest zawsze wtedy kiedy możemy wcielić się w historyczne postacie. Przygotowania trwały, a dyskusje wrzały…Jednak udało się wybrać króla i królową. Ktoś też musiał zostać rycerzem i giermkiem. Lekcja udała się fantastycznie i wszyscy byli zadowoleni ze swoich ról.
Lidia Nawrocka
 
22. Wspomnienie o Powstaniu Wielkopolskim
 
W naszej szkole odbyło się przedstawienie na temat Powstania Wielkopolskiego. Miało ono przybliżyć nam historyczne fakty związane z tym wielkim dla Polski wydarzeniem. Akcja miała miejsce w muzeum. Dzieci oglądając eksponaty zadawały mnóstwo pytań swojej nauczycielce i przewodniczce.
Dowiedzieliśmy się, że Powstanie rozpoczęło się w grudniu 1918 roku. Cała Polska znajdowała się jeszcze pod panowaniem pruskim. Niemcy, mimo podpisania rozejmu 11 listopada tegoż roku i przegraniu wojny, nie mieli odstępować ziem, na których panowali od ponad 100 lat. Odrodzone państwo polskie było jeszcze zbyt słabe, aby upomnieć się o te ziemie.
Przedstawienie było bardzo ciekawe i pouczające.
Lidia Nawrocka 
23. Dla motyli, trzeba zrobić miejsce w miastach.....
 
PLAN DZIAŁANIA:
 
-Sprzątanie świata 14.09.2007 Lekcja j. polskiego
-Historia: Pomniki historii – ślady dziejów człowieka 07.04
-Lekcja przyrody na temat ekologiczny wrzesień
-Godz. wychowawcze
        I Zachowajmy piękno świata 18.09
        II Czy warto chronić zwierzęta? 2.10
        III wycieczka do zakonu franciszkanów 25.09
        IV Jakie znasz sposoby segregacji śmieci? marzec
        V Dlaczego należy segregować odpady? Czym zajmuje się firma Reba? (prezentacja multimedialna, wykonanie plakatu) kwiecień
Projekt kończy się posadzeniem drzewka i pokazem prezentacji multimedialnej pod nazwą Święto Drzewa 22.04
 
W naszej szkole prowadzona jest edukacja ekologiczna jako osobna ścieżka realizowana na poszczególnych przedmiotach. W ciągu całego roku szkolnego realizuję lekcje z języka polskiego i historii o treściach ekologicznych. Często są związane z ochroną środowiska, ze sposobami segregacji śmieci i obszarami chronionymi w Polsce. Od roku szkolnego 2006/2007 współpracuję z firmą Reba Organizacja Odzysku S.A. organizując na terenie naszej szkoły i miejscowości zbiórkę zużytych baterii.
         W roku szkolnym  2007/2008 w związku z Rokiem Klimatu, zrealizowałam projekt edukacyjny w klasie IV i VI o tematyce ekologicznej pod nazwą: Dla motyli trzeba zrobić miejsce w miastach….  
17 marca 2008r. na godzinie wychowawczej w klasie VI omawialiśmy sposoby segregacji śmieci ze szczególnym uwzględnieniem zużytych baterii.
Temat połączony był z pokazem prezentacji firmy Reba. Po niej uczniowie przygotowali plakaty, na których przedstawili w jaki sposób rozumieją potrzebę zbiórki baterii. Efektem tej pracy były plakaty zawieszone później w klasie.
         W zbiórkę baterii w naszej szkole bardzo aktywnie włączyły się dzieci z prowadzonego przeze mnie kółka teatralno – polonistycznego. Już tradycją stały się przygotowywane przez nas przedstawienia o tematyce ekologicznej.
·        Ziemię mamy tylko jedną (2003r)
·        Scenka gwarowa o ochronie środowiska (od 2004r do dziś często wystawiana)
·        Sami Swoi (2005r)
·        Kosmiczna randka (2006r)
·        Żyć w przyjaźni z naturą (2007/8r)
W naszej szkole działa również szkolny radiowęzeł Tłok. Chociaż zaplecze jest raczej słabo wyposażone to jednak chłopcy z klasy VI bardzo chętnie prowadzą swoje kilkuminutowe audycje. Jednym ze stałych komunikatów jest informacja o zbiórce baterii i aktualnym stanie zebranych kilogramów.
Współpraca uczniów z firmami znajdującymi się w naszej miejscowości owocuje zbiórką baterii we wszystkich strategicznych miejscach, do których zaglądają mieszkańcy Konarzewa. Oprócz trzech punktów w szkole gdzie zostały rozmieszczone kartony na zużyte baterie nawiązaliśmy współpracę w tym zakresie z:
·        Punktem Aptecznym w Konarzewie
·        Sklepem Ogólnospożywczym w Konarzewie
·        Sklepem papierniczym w Dopiewie
·        Punktem pocztowym w Konarzewie.
·        Świetlicą socjoterapeutyczną w Trzcielinie
·        Wymieniamy doświadczenia ze Szkołą Podstawową w Chomęcicach.
 
Jedną z ostatnich akcji był ogłoszony konkurs dla uczniów pod hasłem: Kto zbierze najwięcej baterii?! Chętnych nie brakowało, a rekordzistką okazała się uczennica klasy VI, która przyniosła 3kg 350g baterii.
Lidia Nawrocka
 
10.06.2009 r.  I Szkolny Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie
Joanna Roszkiewicz

Co się wydarzyło na naszym festiwalu?

 

Relacja
 
I Szkolny Festiwal Nauki
w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie
 
10 czerwca w naszej szkole odbył się po raz pierwszy Festiwal Nauki.
Został przygotowany przez prężnie działające koło przyrodnicze pod opieką pani Joanny Roszkiewicz. Uczestnicy koła przez cały rok przygotowywali i przeprowadzali ciekawe doświadczenia oraz eksperymenty o charakterze fizyczno- chemiczno- biologicznym. Budowali modele, projektowali nowe pomoce naukowe, zakładali hodowle. Wszystko po to, by m.in. nauczyć się hipotetyzowania, wnioskowania a przede wszystkim by zdobywać wiedzę przez obserwację i zabawę. Projekt koła nosił tytuł „Kuchenne laboratorium”, gdyż do eksperymentów, doświadczeń, modeli wykorzystywaliśmy substraty, które każdy może znaleźć w swojej kuchni.
 
Wyznaczyliśmy osoby, które przygotowały poszczególne części prezentacji, które następnie połączyliśmy w jedną całość.
Przebieg festiwalu:
Wstęp, prowadzenie, prezentacja pomocy naukowych wykonanych przez uczniów - opiekun koła przyrodniczego p. J.Roszkiewicz
Pomoce wykonane przez uczniów: postery przedstawiające planety wykonane przez wszystkich uczniów kl.VI, model pagórka- Oskara Brojewskiego kl.V, deszczomierz – Adama Kaźmierczaka kl.IV, kolekcja ziół- Karoliny Gawronem kl.V, zielnik Michałą Pawlika kl. IV itp.
Inne pomoce: Meteoryt, mikroskop, model przedstawiający ruch Ziemi wokół Słońca, globus, niwelator szkolny, zasuszone gniazdo os, kompas, busola itp.
Tematy:
- Jak dochodzi do próchnicy? - Joasia Kosińska kl.VI
- Wpływ zasolenia na rośliny? - pani Joanna Roszkiewicz
- Wpływ różnych substancji na krystalizacje - Adam Kaźmierczak kl.IV
- Wpływ substancji kwaśnych i zasadowych na barwę herbaty + pomiar pH - Julia Gmerek kl.V i Bartek Kołodziejczyk kl.IV
- Dlaczego ciasto rośnie? - Karolina Soroczyńska kl.VI, Justyna Gruszczyńska kl.VI
- Nasi milusińscy - Michał Pawlik kl. IV
- Tlen podtrzymuje palenie - Joasia Kosińska kl.VI
- Złudzenie, iluzja? - Justyna Gruszczyńska kl.VI
- Teoria heliocentryczna Kopernika -  Paweł Litke kl.VI
Poszczególne osoby prezentowały swoją część pracy i wykonywały doświadczenia na oczach widzów.
Największym zainteresowaniem cieszyły się prezentowane doświadczenia i eksperymenty, zaproszeni goście aktywnie uczestniczyli w Festiwalu proponując hipotezy i wnioski oraz asystując przy doświadczeniach. Najbardziej podobały się tematy:
- Jak dochodzi do próchnicy? - Joasia Kosińska kl.VI
- Wpływ zasolenia na rośliny? - pani Joanna Roszkiewicz
- Wpływ substancji kwaśnych i zasadowych na barwę herbaty + pomiar pH - Julia Gmerek kl.V i Bartek Kołodziejczyk kl.IV
- Dlaczego ciasto rośnie? - Karolina Soroczyńska kl.VI, Justyna Gruszczyńska kl.VI
- Teoria heliocentryczna Kopernika -  Paweł Litke kl.VI
Dzieci otrzymały podczas prezentacji drobne pamiątki tj. papierki lakmusowe.
Gośćmi byli: dyrekcja SP Konarzewo, wszyscy uczniowie naszej szkoły, nauczyciele, rodzice.
Oto wypowiedzi niektórych dzieci:
Paweł kl. III: - Proszę Pani potrafię zbudować wulkan, czy będę mógł zapisać się za rok do koła przyrodniczego?
Michał kl. II: Mam w domu „Zestaw Małego Chemika” i na pewno zapisze się do pani koła.
Kacper kl. 0: Ale ciekawy był ten apel!.
Marcin kl.II: Chętnie będe chodził na zajęcia kółka jak dorosnę, mam w domu 2 króliki mogę opowiedzieć jak się nimi zajmować.
P. Dyrektor: W historii szkoły po raz pierwszy mamy koło przyrodnicze, które w dodatku prężnie działa. Na zajęciach macie możliwość nauki przez zabawę a nie tylko zdobywania wiedzy z podręczników. Brawo dla uczniów i opiekuna, którzy podjęli trud zorganizowania I Szkolnego Festiwalu Nauki. Czegoś takiego u nas jeszcze nie było i mamy nadzieję, że się powtórzy w przyszłym roku….
 
Naszym celem było:
- zachęcenie do samodzielnego zdobywania wiedzy poprzez obserwację, doświadczenie, do nauki poprzez zabawę
- powtórzenie niektórych wiadomości przez uczniów kl. IV-VI
- zachęcenie młodszych dzieci do uczestnictwa w zajęciach koła przyrodniczego
- zaprezentowanie działalności koła przyrodniczego
- zdobycie certyfikatu i tablicy: „Szkoła myślenia”
 
Uważamy, że udało nam się spełnić wszystkie założone cele  a imprezę na pewno powtórzymy za rok.
Koło Przyrodnicze
Joanna Roszkiewicz

Zaloguj się