Szkolny Festiwal Nauki


Autor: Agnieszka Gorzelak
Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 2 w Oleśnicy, Oleśnica
Poziom edukacyjny: Szkoła podstawowa 4-6
Obszary edukacyjny: Matematyka


Co planujemy?

Lekcja matematyki, na której uczniowie poznają bryły kończy się w najciekawszym punkcie. Uczniowie zostają zaznajomieni z podstawowymi pojęciami, ale najciekawsze jest dla nich niedostępne. Ogromny świat wielościanów pozostaje nieodkryty. Pragnąc rozwijać matematyczne pasje uczniów oraz z trudem kształtującą się wyobraźnię przestrzenną, postanowiłam podzielić się z nimi wiedzą  o tym ciekawym dziale matematyki.

Zdając sobie sprawę, że poprzez zabawę i wielozmysłowe podejście do nauczania matematyka staje się bardziej przyjazna uczniom, zaplanowałam zadanie polegające na wykonaniu modeli wielościanów platońskich, archimedesowych, Keplera-Poinsota oraz Catalana. Jego celem było pogłebienie wiedzy na temat różnych rodzajów brył, w tym również brył obrotowych oraz zgromadzenie informacji na temat znanych budowli architektonicznych, w których te bryły wystepują.


Co zrobiliśmy?

Zrealizowano nastepujące etapy:

I. zapoznanie uczniów z celami i tematem zadania;

II. podział uczniów na grupy realizujące projekty o różnym stopniu trudności;

III. podanie uczniom stron internetowych oraz zapoznanie z książką Zrób sobie bryłkę Piotra Pawlikowskiego w celu wyszukiwania informacji o siatkach i rodzajach brył;

IV. dostarczenie uczniom siatek wybranych przez nich modeli brył; (częściowo uczniowie wykonali to samodzielnie);

V. konsultacja w celu omówienia sposobu konstrukcji elementów brył;

VI. spotkanie z nauczycielką plastyki w celu omówienia i przygotowania interdyscyplinarnej lekcji pokazowej na temat: Bryła w matematyce i sztuce.

VII. Przygotowanie przez uczniów prezentacji multimedialnych na temat rodzajów brył, ich własności i miejscu występowania w architekturze oraz gazetki ściennej;

VIII. Przygotowanie przez nauczyciela prezentacji multimedialnej i przelekcji dla klas IV - VI na temat Bryła, a to ciekawe.

 


Co się wydarzyło na naszym festiwalu?

Dnia 1 czerwca 2009 r. odbył się w naszej szkole Festiwal nauki pod hasłem Żyj zdrowo, żyj w zgodzie z naturą.

W czasie jego trwania mieliśmy możliwość pokazania wyników swoich prac. Integralną częścią była wystawa, na której uczniowie zaprezentowali wykonane przez siebie m. in.: bryły platońskie, dwudziestościan gwiaździsty wielki i mały, dwunastościan gwiaździsty wielki i mały, dwudziestościan potrójny, sześcian poczwórny, dwunastościan piątkowy, czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan ścięty. Wyniki pracy uczniów były imponujace. Zwiedzający podziwiali piekne klorowe, bardo starannie i dokładnie wykonane (używaliśmy do tego specjalnego kleju poleconego nam przez znajomego mistrza modelarstwa) duże i małe modele. Temat tak mocno pobudził wyobraźnię uczniów, że na wystawie pojawiły się dodatkowe (nie zadane przez nauczyciela) prace wykonane techniką origami. 

Zgodnie z założeniami odbyła się w tym dniu interdyscyplinarna lekcja pokazowa Bryła w matematyce i sztuce, na którą przyszli zaproszeni rodzice. W czasie jej trwania poprzez różne przyklady w architekturze uczniowie zapoznali zostali z pojęciem bryły obrotowej. Omawiając cechy architektoniczne budowli dowiedzieli się z jakiego powodu, kiedy i gdzie budowano obiekty w kształcie brył obrotowych. Przy okazji zobaczyli jak bryły te powstają, poznali ich własności matematyczne i charakterystycze cechy. Lekcja prowadzona była przez nauczyciela matematyki i nauczyciela plastyki. Na jej zakończenie uczniowie zaprojektowali szkice budynków, których elementy były bryłami obrotowymi, a kilka dni później przedstawili wykonane zadanie domowe - albumy na temat wystepowania tych brył w otaczającym nas świecie.

Na zakończenie Festiwalu każda z klas IV - VI miała możliwość uczestniczenia w 10 minutowej prelekcji na temat Bryła, a to ciekawe, na której przy pomocy prezentacji multimedialnej pokazana została historia pojęcia bryły od starożytności aż do współczesności na przykładzie konkretnych obiektów (biżuterii, buław hetmańskich, elementów przyrody, budowli). Najwięcej emocji wzbudziły zdjęcia brył niemożliwych oraz architektura Mauritsa Cornelisa Eschera.

Uczniowie bardzo chętnie włączyli się w zaplanowane działania,  a poprzez kolegów i koleżanki z innych klas brali udział w zadaniach organizowanych przez innych nauczycieli, m. in. w projektowanie pomocy dydaktycznych.

 

 

 

 


Zaloguj się